Dlaczego czasem po wyrwaniu ósemki bolą inne zęby?

Chociaż zabieg ekstrakcji ósemek nie należy do przyjemnych, czasami nie da się go uniknąć – dotyczy to szczególnie osób, u których zęby mądrości nie przebiły się ponad dziąsło. Usunięcie ósemek jest zalecane także wtedy, gdy zęby mądrości utrudniają leczenie ortodontyczne lub protetyczne oraz wtedy, gdy zęby są zbyt zniszczone przez próchnicę, by dało się je zachować. Niestety, wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że ósemki są szczególnie narażone na powstawanie próchnicy. Dzieje się tak, ponieważ – ze względu ich położenie – zęby mądrości trudniej umyć za pomocą samej szczoteczki, przez co często odkładają się na nich resztki jedzenia, stanowiąc idealną pożywkę dla bakterii.

Czy wyrwanie ósemek boli?

Wiele osób bardzo obawia się zabiegu usunięcia ósemek, wierząc, że wiąże się on z dużym bólem. Oczywiście, ekstrakcja zębów nigdy nie należy do przyjemnych. Ma na to wpływ nie tylko możliwy dyskomfort przy zabiegu, ale także stres, jaki towarzyszy myśli o konieczności wyrwania zębów. Obecnie ekstrakcja ósemek wykonywana jest w gabinetach chirurgii stomatologicznej najczęściej przy znieczuleniu miejscowym lub pod narkozą. Oznacza to, że nie trzeba bać się bólu towarzyszącemu usuwaniu ósemek.

Czy to prawda, że po wyrwaniu ósemek mogą boleć inne zęby?

Niestety, nawet jeżeli sam zabieg przebiegnie bezboleśnie, w większości przypadków pacjent musi liczyć się z bólem po ekstrakcji. O ile dziąsło goi się prawidłowo, dyskomfort nie trwa dłużej, niż kilka dni i nie jest zbyt uciążliwy. W przypadku powikłań (np. suchego zębodołu), ból utrzymuje się dłużej i może utrudniać codzienne funkcjonowanie. Zdarza się, że po wyrwaniu ósemek boleć zaczynają sąsiadujące zęby. Przyczyną jest podrażnienie mechaniczne ich tkanki ozębnej, które powstaje na skutek trudności z rozchwianiem zęba przed ekstrakcją. Ból innych zębów po wyrwaniu ósemek powinien minąć w ciągu kilku dni. Jeżeli dyskomfort utrzymuje się dłużej lub staje się coraz bardziej uciążliwy, skontaktuj się ze specjalistą.