Jakie usługi obejmuje chirurgia stomatologiczna?

Chirurgia stomatologiczna to jeden z działów stomatologii, który zajmuje się zabiegami chirurgicznymi jamy ustnej. Chociaż większość z nas nie korzysta na co dzień z pomocy dentysty chirurga, nie oznacza to, że chirurgia stomatologiczna to dziedzina mniej istotna, niż stomatologia zachowawcza (zajmująca się profilaktyką i leczeniem popularnych chorób zębów, w tym próchnicy).

Jakie są najpopularniejsze zabiegi chirurgii stomatologicznej?

Do najpopularniejszych usług chirurgii stomatologicznej należy ekstrakcja zębów (potocznie nazywana wyrywaniem zęba), usuwanie zębów przetrwałych oraz usuwanie korzeni zębowych i resekcja wierzchołka korzenia zębowego (odcięcie wierzchołka korzenia w celu usunięcia zmian chorobowych). Chirurgia stomatologiczna czasami zajmuje się także przygotowaniem uzębienia pacjenta do leczenia z zakresu protetyki, m.in. w przypadku złamań zębów lub konieczności regeneracji kości szczęki albo żuchwy.

Kiedy warto skorzystać z pomocy chirurgii stomatologicznej?

Wiele osób unika wizyt u dentysty, obawiając się bólu towarzyszącego zabiegowi. To wielki błąd – w przypadku zaobserwowania niepokojących objawów należy od razu zgłosić się do specjalisty. W przeciwnym wypadku stan zębów zacznie się pogarszać, co w rezultacie może doprowadzić nie tylko do uciążliwego, narastającego bólu, ale także do poważnych konsekwencji zdrowotnych (np. do rozwoju chorób autoimmunologicznych).

Jeżeli podejrzewasz, że Twoje zęby mogą wymagać zabiegu operacyjnego, pierwszym krokiem powinno być umówienie się na przegląd do sprawdzonego gabinetu w Twojej okolicy. Podczas wizyty specjalista zadecyduje, czy konieczne będzie leczenie chirurgiczne, czy też problem uda się rozwiązać innymi metodami. Wskazaniami do interwencji chirurga stomatologa są m.in. stany zapalne zębów lub złamanie korzenia zęba. W przypadku wystąpienia problemów tego typu lekarz z pewnością skieruje Cię na wizytę chirurgiczną.